Залишені на «забутій» зарплатній картці 11 копійок з часом переросли у 200 гривень боргу Черкащани вже давно звикли отримувати зарплату не в касі свого підприємства, а через банк. Так само звикли користуватися послугами кредитних банківських карток. Саме – звикли, але чи навчилися? Як свідчить практика, кількість тих, хто легковажно ставиться до шматочка пластику, а потім серйозно від цього потерпає, не зменшується. Попередження колекторів більше схожі на погрози – Моя дружина влаштувалася на роботу до одного з супермаркетів Черкас. Їй видали електронну банківську картку, щоб зарплату через неї отримувала, – розповідає черкащанин Олександр П. – Але на цій роботі вона довго не витримала: звільнилася за п’ять днів. Про картку ж геть і думати забула. Аж ось за кілька місяців приходить нам лист. Якась колекторська фірма з київською адресою вимагає повернути борг понад 200 гривень! Подружжя не зразу навіть згадало про кілька днів роботи і про те, що десь існує банківська картка одного з комерційних банків, що має свою філію в Черкасах. Олександр почав телефонувати і до банку, і до Києва. Зрештою, йому вдалося з’ясувати, що електронна зарплатна картка його дружини залишалася на обслуговуванні банку, хоч жінка й звільнилася з роботи. Відповідно за обслуговування картки банк нараховував пеню. Борг поступово зростав. А потім банк продав борги своїх клієнтів одній із колекторських фірм. Колектори могли ще раз «перерахувати» борг клієнтки (звісно, у бік збільшення) і почали активно його повертати: телефонували, писали листи, попереджали, причому попередження були більше схожі на погрози. Обурений пан Олександр пішов до банку. Але там від нього швидко «відхрестилися»: картку отримували – так, договір на обслуговування підписували – так. Банк її обслуговував і нараховував за це гроші. Рахунок у банку закритий не був. А колектори мають право приплюсувати до суми, що накопичилась у такий спосіб, ще й свої відсотки. Ось так з 11 копійок на рахунку вашої дружини з’явився борг понад 200 гривень.
Читайте договір перед тим, як підписувати На жаль, ситуація, в яку потрапила дружина пана Олександра, є типовою. І провина за те, що сталося, як це не прикро, на 90 відсотків лежить на ній самій. Як пояснили в управлінні Національного банку України в Черкаській області, усі дії банку в цьому випадку – у межах правового поля. Єдине, чим можна дорікнути його працівникам, це те, що клієнта не було проінформовано про наявність боргу та про те, що банк цей борг продав іншій установі. Але про все по порядку. Роботодавець, як правило, самостійно вирішує, через який банк йому виплачувати зарплату своїм працівникам. Усі операції за зарплатними рахунками здійснюються після того, як громадянин звернувся до банку й підписав з ним відповідний договір. А значить, як пояснив Сергій Забудський, начальник управління Національного банку України в Черкаській області, погоджується з усіма, зазначеними в ньому умовами. Отже, вкотре мусимо наголосити: підписуєте договір – читайте, що в ньому зазначено. P.S. Незважаючи на те, що редакція надіслала офіційний запит банківській установі, в якій сталася прикра пригода героя публікації, відповіді від неї так і не надійшло. Згідно з Законом України «Про інформацію», така відповідь мала б бути надана протягом місяця. Термін цей давно сплив. У телефонних розмовах керівництво філії цього комерційного банку неодноразово запевняло, що відповідь буде надана. Тож редакція пропонує банку висловити свою позицію в одному з наступних номерів газети.
За обслуговування кредитки платити не потрібно А щоб не залізати в боргову яму, варто регулярно перевіряти стан рахунка – Коли отримав кредитку, був задоволений, – згадує черкасець Олексій Мусієнко. – Завжди вчасно платив, проблем ніяких не було. Одного разу, мабуть, забув розрахуватися із банком. Мені зателефонували й повідомили, що в мене борг. Я погасив суму, яку мені повідомили по телефону працівники банку, і вирішив більше карткою не користуватися. Проте людини, яка б видала мені довідку про те, що на моєму рахунку немає боргу, на робочому місці не було. Мені здалося, що чека про оплату боргу достатньо. Але місяців за чотири мені знову зателефонували й повідомили, що за мною «висить» борг 4 гривні. Якщо не розрахуюся за 5 днів, ще й штраф накладуть 500 гривень. Як пояснили в одному з найбільших черкаських банків, допускати подібних ситуацій не варто. Краще наступного місяця після погашення боргу завітати до будь-якого відділення банку, що видав картку, й перевірити стан рахунка. Адже на залишок боргу нараховуватимуться відсотки. Злісні неплатники будуть змушені заплатити ще й штраф. Оформлення кредиток – справа добровільна. У більшості банків області «просто так» кредитку не видають. Банк має бути впевненим у платоспроможності клієнта та в тому, що той розуміє відповідальність за користування цим банківським продуктом. Тому оформити кредитку без довідки про доходи неможливо. Але є й такі банки, де працівники ввічливо нав’язують цю послугу клієнтам. Останні ж через брак знань або влазять у борги, або бояться навіть користуватися картками. – Мій чоловік розрізав кредитку, щойно я вийшла з банку, – згадує черкащанка Ірина. – Боїться їх, як чуми. Каже, що, навіть нічого не знявши, ми будемо винні банку гроші. Так, його знайомий карткою майже не користувався, а став боржником. Співробітники банку заспокоюють, під час оформлення кредитної карти клієнта попереджають, чи є користування нею безкоштовним. Як пояснив експерт з продажу банківських продуктів філії АТ «ОТП Банк» у м. Черкасах Олег Вербовий, платіж нараховується наприкінці місяця, що минув з часу активування карти. Тобто, після того, як людина вперше вставила її у банкомат. Навіть заради цікавості. Тож, якщо карту активовано, а бажання користуватися нею у подальшому немає, варто завітати до банку, перевірити баланс на карті. Якщо є борги, погасити їх та закрити картку.
|